Husk at købe billetter i forsalg hvis du vil have studenter-, U21- eller Barn Af Sønderborg rabat!
Tabloid er en samling af fem af landets fremmeste musikere fra pop- og jazzscenen. Her skaber de musik, som minder os om ikke at dømme og begrænse os selv. Det er indtil videre blevet til tre albums inspireret af 1980’ernes funk- og fusionsjazz med elementer fra alt fra country til J-pop. Bandet er for tiden aktuelle med deres tredje album Hot Gossip som både visuelt og kompositorisk viser dem fra deres mest snappy og eventyrlystne side. Det er et album spillet af fem venner samlet i et rum med alt, det indebærer af småfejl og vidt forskellige personligheder, som giver plads til hinanden.
Politiken har kaldt Tabloid “et af landets mest interessante og velspillende unge bands“, og GAFFA har kastet hele seks stjerner efter deres koncert på Heartland Festival 2025.
Vigtigere end den flotte modtagelse har det været, at et stærkt venskab er vokset frem på den legeplads, de fem medlemmer har skabt sammen. Og det kommer til udtryk på deres tredje album Hot Gossip, hvor den spraglede gruppe musikere endegyldigt træder i karakter som band.
Tabloids fælles cv er et af de mest respektaftvingende for nogen dansk gruppe og består af Jadas musikalske højre hånd, Malthe Rostrup, den ene halvdel af Bremer/McCoy, Jonathan Bremer, den nye jazzgenerations mest renommerede saxofonist, Oilly Wallace, trommeslageren fra blandt andre Nik & Jay og Alex Vargas, Felix Ewert, samt guitarist, komponist og initiativtager Johannes Wamberg, som også spiller med navne som Coco O. og Emma Sehested Høeg.
Hvor de tidligere har været samlet kortere tid og indspillet kompositioner primært skrevet af Wamberg, er de denne gang gået mere kollektivistisk til værks med en længere skriveproces, hvor alle har bidraget. Også i studiet har de forsøgt at fange kollektivet i flere tilfælde med afsæt i numre, de havde testet til deres koncerter. Målet var at indkapsle lyden af fem mennesker, som med dyb tillid til hinanden spiller sammen i et rum. Dermed har de også søgt den energi, der kendetegner deres koncerter, og store dele af albummet består af livetakes. De har efterfølgende prøvet ikke at polere for meget på optagelserne, i stedet vil de leve med de fejl og sprækker, liveindspilningen giver. Det har handlet om at respektere den fælles musikalske sjæl.
Derfor optræder alle medlemmer også på coverbilledet for første gang. Og ikke bare det. De sidder velklædte med casual ro omkring et bord spækket med delikatesser. Som var det en modereklame for et luksus-mærke i en mere forbrugeristisk fortid. Her sidder bandet og sladrer over desserten, ekstravagante og cocky, men også afslappede og tilgængelige – i tråd med lyden af musikken, der på trods af at have rødder i en finkulturel musiktradition, ikke er bange for at appellere bredt, med effektive kompositioner og catchy, sangbare melodier. Måske man kan gå så langt, som at sige, at lyden af den musikalske pingpong, der foregår mellem de mangefacetterede musikere i bandet, har en ‘sladrende’ facon. Det synes bandet selv, i hvert fald, og derfor er albummet døbt ‘Hot Gossip’.
Udtrykket taler til de skridt, bandet har taget. For parallelt med ønsket om at spille som en frigjort enhed har de haft ønsket at skære numrene skarpere og mere stilrent. Numrene udstråler overskud og smartness, men er drevet af lysten til at fremelske nuancer og overraskende sammenhænge. Nogle rækker på tværs af kontinenter. Eksempelvis løber en asiatisk åre gennem albummet, og gruppen refererer til både mesterinstruktøren Miyazaki og japanske jazzfusionsbands Casiopea og Yellow Magic Orchestra som inspirationskilder. Tråden bliver lagt allerede i første nummer ‘Kintsugi’, der har sit navn efter en japansk limekunst, hvor knuste vaser genopstår som nye værker. Singlen ‘Roses’ groover derimod som Steely Dan i begyndelsen, men drejer så i retning af moderne soveværelsesindie a la Mac De Marco. Blot med lidt mere støv i værelset. Som man næsten kan høre på titlen, har balladen ‘Nordvest’ et anderledes dansk præg. Den kunne godt have spillet i den scene af Gummi-Tarzan, hvor Ivan Olsen møder kranføreren i skikkelse af Otto Brandenborg på havnen. Skulle et nummer udpeges som ren Tabloid-DNA er det ‘Mr. Tabloid’, hvor alle kommer til deres ret som instrumentalister. Derfor er det også et nummer, som viser, hvordan alle bringer noget særligt til bordet og tør føre lytteren rundt mellem forskellige genrer – uden, den røde tråd forsvinder.
2025 har været et stort koncertår for Tabloid som bl.a. bragte dem forbi Heartland Festival, hvor anmelderen kvitterede med 6 stjerner og ordene:
“Koncerten går fra herlighed til herlighed. Jeg hører toner, jeg aldrig troede, jeg skulle høre, og ser kroppe smyge sig på umiskendelige måder. Selvom der ikke udveksles ord, så taler Tabloid samme sprog. Et blik, en takt, et break. De er aldrig i tvivl om, hvor de har hinanden, eller hvor vi er på vej hen, så jeg læner mig bare tilbage og nyder turen.”
Oplevelser som denne gør, at Tabloid i dag oplever en historisk stor interesse for deres koncerter. Derfor er det kun naturligt, at kvintetten i foråret 2026 udvider med deres til dato mest omfattende turné, herunder deres første besøg i ikoniske Store VEGA i København.
Information, Louise Rosengreen. Pladeanmeldelse
“Farverigt, kompakt og opsigtsvækkende.”
“Udover at udstråle en smittende og charmerende livsglæde, bliver det i livesammenhænge tydeligt, at synergieffekten i mødet mellem de rutinerede musikere er en af hemmelighederne bag Tabloids succes”
Politiken, Thomas Michelsen. ***** Koncertanmeldelse
“Tabloid – sig det på dansk eller engelsk, det bestemmer du selv – er en ny dansk supergruppe”
“Guitaristen Johannes Wamberg var egentlig kun til swing og bebop. Men så skete der noget for den unge dansker, der i disse år overtager stafetten som landets nye hovednavn pa? guitar ved siden af traditionalisten Jacob Fischer og balladestjernen Jakob Bro.”
Gaffa, Ivan Rod. **** Pladeanmeldelse
“Placerer sig potentielt pa den internationale scene!”
“Der er noget let og luftigt over gruppens musik, men også en tyngde – noget gennemtænkt, facetteret og fascinerende, som bunder i en historisk bevidsthed, en teknisk formåen og en kunstnerisk originalitet og ambition.”
Jazznyt, Niels Overgård: Pladeanmeldelse
“Tabloid er et ægte superband fra den danske jazz og popscene”
“Det er disco jazz i topklasse. Oilly Wallace pa? altsaxen lyder som sig selv og ryger ikke i en Sanborn eller Maceo Parker fælde, bare fordi de spiller funky. Ligesom Wamberg heller ikke forsøger sig som George Benson. Det er her at Tabloid afslører sig som det de er: FANTASTISKE! De bevæger sig uhæmmet rundt i en ofte udskældt genre og bevarer integriteten og troen pa? sig selv.”